Prøveudskrift, bevis (SPR)

Trykt korrektur i form af et A4 kalibreret digitalt print, som til en vis grad simulerer farverne i det endelige produkt. Vær opmærksom på, at små afvigelser i farverne stadig er mulige på grund af brugen af forskelligt papir og forskellige trykteknikker. Men det er en langt bedre metode til at evaluere farver end at se på dem på en computerskærm.

x
Varenummer (SKU): SPR Kategori: Tags: , ,
 

Beskrivelse

Er du bange for, at farverne på tryk skal virke, som du vil have dem?

Bestil et prøvetryk, som er en kalibreret digital udskrift, der simulerer farverne i det endelige produkt, og se på det hjemme hos dig under forskellige lysforhold. Vær dog opmærksom på, at mindre afvigelser i farverne stadig er mulige på grund af brugen af forskelligt papir og printteknikker, men det er stadig en meget bedre metode til farveevaluering end at se på det på en ukalibreret computerskærm med begrænset sRGB-farverum.

Farvelære er et meget komplekst emne

Evaluering af farver er et meget vanskeligt emne, da det afhænger af: hvordan vi opfatter farverne i vores sind (det behandler det, afhængigt af nabofarver og mønstre), vores alder (ældre mennesker har tendens til at se farver mere varmt), hvor mange typer farvereceptorer vi har i vores øje (normalt har alle 3, men der er nogle mennesker, der har 4 eller 2). I tilfælde af trykt korrektur afhænger det af trykketeknikken, tryksubstratet (papirtype eller gennemsigtig plastik) og lyskilden (da vi ser lyset reflekteret fra trykket). I tilfælde af gennemsigtige plastikkopper bliver det også kompliceret, da den trykte farve afhænger af farven under den (som hvid baggrund tilføjet for bedre refleksionsevne) eller farven på den drik, der hældes i koppen. Når det gælder evaluering af farver ved hjælp af computere, bliver det endnu mere vanskeligt, da 99% af computerskærmene ikke er i stand til at vise trykfarverne (de er uden for deres farverum). Trykteknik er også et meget vigtigt emne, da farver defineret i CMYK ikke er definitive, men snarere kun proportionerne af de trykfarver, der skal blandes. Derudover er der tryk- og produktionstolerancer, så farverne på det endelige produkt kan afvige med +/-15% fra designværdierne. Det er værd at bruge lidt tid på at læse det grundlæggende på Wikipedia om farverum, farver og farvesyn generelt.

I en perfekt verden skal alt være kalibreret, men i virkeligheden er det virkelig svært at arbejde med kunden på afstand, og ofte endda umuligt, da det opvejer prisen på selve produktet. Så selvom du får al accept af det grafiske design fra din kunde, kan du, når det kommer til det endelige produkt, blive mødt med et farvebaseret krav, da de måske har vurderet farverne på en meget forkert måde i første omgang.

Formålet med en korrektur er en generel vurdering af det grafiske design, fordelingen, størrelsen og korrektheden af teksterne, men den vil aldrig afspejle det endelige resultat 100%, især ikke farver.

Nedenfor viser vi nogle af de begrænsninger, der er forbundet med forskellige typer af imprægneringsteknikker.

 

  • I tilfælde af et SPR-kalibreret prøvetryk (kalibreret tryk) kan der være farveafvigelser på grund af forskelle i trykketeknologi og det anvendte substrat (papirtype) samt den type lys, der bruges til at vurdere det. Der skal bruges naturligt dagslys eller en kalibreret lyskilde, da vurdering af farver i kunstigt lys ellers kan føre til fejl, f.eks. kan brun se violet ud. Nogle papirer reflekterer lys på en anden måde end andre, og på samme måde suger nogle papirer blæk meget mere end andre, hvilket også påvirker farverne. Kalibrering hjælper med at afbøde nogle af disse problemer, men det er ikke perfekt. Så når du har en stor ordre og en kunde, der er følsom over for sine virksomhedsfarver, er dette den bedste måde at evaluere farver på.

 

  • I tilfælde af et trykt prøvetryk (ukalibreret tryk) kan der være farveafvigelser på grund af forskelle i trykteknologi og anvendt substrat (papirtype), samt farvegengivelse af din ukalibrerede kontorprinter eller onlinetrykkeri. Derudover skal vi tilføje alt det, der blev sagt før om lyset og papiret. Forvent ikke at få det, du ser.

 

  • I tilfælde af digital korrektur (kalibreret computerskærm) vil farverne være anderledes på grund af forskellig farvegengivelse på din skærm (emitterende vs. reflekterende), ofte mangel på korrekt konfiguration af grafisk designsoftware eller mangel på opdateret kalibrering. Skærme bruger også en emitterende lyskilde, når printet er reflekterende. Computerskærme, der skal dække CMYK-farverummet, skal have 99% AdobeRGB- eller DCI-P3-farverumsdækning. Disse skærme kaldes wide gamut, og mange leverandører har andre markedsføringsnavne for dem, som dreamcolour eller andet. Du skal dog ikke forvente at få præcis det, du ser.

 

  • I tilfælde af digital “proof” (standard computerskærm) vil farverne være anderledes på grund af den forskellige farvegengivelse på din skærm og det begrænsede farverum, de kan gengive. Dertil kommer, at de mangler kalibrering af skærmen og softwaren. Skærme bruger også en emitterende lyskilde, når printet er reflekterende. Printfarver er umulige at vise på sRGB-skærme, da deres farverum bare er mindre. At bruge sådan en opsætning til at evaluere farver er den værste idé af alle, forvent simpelthen ikke at få det, du ser.

Jeg har et spørgsmål: Kan vi lave en lille test, bare nogle få stykker, for at vurdere farverne? Det er både ja og nej.

På grund af hvordan vores produktion er organiseret, ville det koste dig det samme som MOQ (minimum ordremængde), så ofte er det det samme som at bestille 1000 papkrus, så vi gør det simpelthen ikke separat. Bemærk også, at vores trykteknikker ændrer sig, så når du bestiller 1000 kopper og 100.000 kopper, bruger vi en anden, hvilket også kan have indflydelse på farverne. Men der er en anden måde at tjekke, hvordan designet vil se ud på en kop – se nedenfor.

Hvordan evaluerer man bedst designet af et papkrus med branding?

Du skal blot bestille SPR (prøveudskrift), klippe den ud med en saks langs klippelinjen og tape siderne sammen, så du får en kop uden bund. Sæt den på en eksisterende hvid kop eller en anden prøve af en papirkop.

Tjek derefter, at alle tekster og logoer har den rigtige størrelse og er placeret de rigtige steder, og at de er bøjet på den rigtige måde. Vær opmærksom på, at på grund af forskellen i det anvendte papir kan den hvide farve og farvetemperaturen på koppens ydre lag afvige fra det indre lag, indpakningen og forseglingen.

Tænk på, at forskellige mønstre samt vandrette linjer, der løber rundt om koppen, måske ikke samles på papirkoppens lodrette søm. Vertikale forskydninger kan være op til et par mm, hvilket resulterer i et andet resultat end forventet (se eksemplet ved siden af).

Tjek alt under dagslyset, og sørg for, at du er 100% tilfreds med resultatet og er opmærksom på mulige uoverensstemmelser med hensyn til placering, forvrængninger og farver.