Hvordan tjekker man grafisk design af papkrus med mærke?

Trin-for-trin-guide til, hvordan du kontrollerer grafisk design, farver og korrektur på papirbægre med specialtryk

1. Kontrol af tekniske detaljer

Gennemgå alle retningslinjerne på alle sider i den relevante brandede produktskabelon.

Normalt ser disse ting ud som nedenfor (eksempel). Tjek hver af dem trin for trin.

  • Forbered en enkelt, åben, redigerbar .pdf-vektorfil med kunstværket på et enkelt separat lag.
  • Al vigtig grafik skal placeres inden for “sikkert område”.
  • Baggrunden for dit grafiske design skal fylde hele “trykområdet”.
  • Bøj logo og tekster i henhold til det vejledende gitter, ellers vil lige tekster se bøjede ud på koppen.
  • Al grafik, der bruges i det grafiske design, skal være i mindst 300 dpi kvalitet.
  • Placer al grafik i filen, link dem ikke.
  • Konverter alle skrifttyper til kurver.
  • Brug ikke linjer, der er tyndere end 1 pt. da de kan afvige fra skærmbilledet.
  • Vær forsigtig med lille tekst under 6 pt. samt små symboler som ©, ™, ® osv., da de måske ikke er læsbare.
  • Til den dybe sorte farve, der bruges på den ensfarvede baggrund, skal du bruge C30 M30 Y30 K100.
  • Bemærk, at små forskelle (op til 20%) mellem farverne kan være næsten usynlige på det endelige print.
  • Brug kun CMYK-farver. Farver fra andre rum, såsom Pantone, RAL osv., konverteres automatisk til CMYK, og resultaterne af en sådan konvertering kan ikke danne grundlag for en reklamation.
  • Tænk på, at forskellige mønstre samt vandrette linjer, der løber rundt om koppen, måske ikke samles på koppens lodrette søm. Vertikale forskydninger kan være op til et par mm.
  • På grund af forskellen i det anvendte papir kan den hvide farve og temperaturen på koppens ydre lag afvige fra det indre lag, indpakningen og forseglingen.
Grafisk design af brandede øko-papirkopper, isbægre, portionssukker tilpasset med individuelt trykt logo: rainbowcups customised paper cup graphic design

2. Kontrol af farver

Farvelære er en kompleks sag

Evaluering af farver er et meget vanskeligt emne, da det afhænger af: hvordan vi opfatter farverne i vores sind (det behandler det, afhængigt af nabofarver og mønstre), vores alder (ældre mennesker har tendens til at se farver mere varmt), hvor mange typer farvereceptorer vi har i vores øje (normalt har alle 3, men der er nogle mennesker, der har 4 eller 2). I tilfælde af trykt korrektur afhænger det af trykketeknikken, tryksubstratet (papirtype eller gennemsigtig plastik) og lyskilden (da vi ser lyset reflekteret fra trykket). I tilfælde af gennemsigtige plastikkopper bliver det også kompliceret, da den trykte farve afhænger af farven under den (som hvid baggrund tilføjet for bedre refleksionsevne) eller farven på den drik, der hældes i koppen. Når det gælder evaluering af farver ved hjælp af computere, bliver det endnu mere vanskeligt, da 99% af computerskærmene ikke er i stand til at vise trykfarverne (de er uden for deres farverum). Trykteknik er også et meget vigtigt emne, da farver defineret i CMYK ikke er definitive, men snarere kun proportionerne af de trykfarver, der skal blandes. Derudover er der tryk- og produktionstolerancer, så farverne på det endelige produkt kan afvige med +/-15% fra designværdierne.

Det er virkelig værd at bruge lidt tid på at læse det grundlæggende på Wikipedia om farverum, farver og farvesyn generelt.

I en perfekt verden skal alt være kalibreret, men i virkeligheden er det virkelig svært at arbejde med kunden på afstand, og ofte endda umuligt, da det opvejer prisen på selve produktet. Så selvom du får al accept af det grafiske design fra din kunde, kan du, når det kommer til det endelige produkt, blive mødt med et farvebaseret krav, da de måske har vurderet farverne på en meget forkert måde i første omgang.

Korrektur af farver

Nedenfor viser vi nogle af de begrænsninger, der er forbundet med forskellige typer af imprægneringsteknikker.

 

  • I tilfælde af et SPR-kalibreret prøvetryk (kalibreret tryk) kan der være farveafvigelser på grund af forskelle i trykketeknologi og det anvendte substrat (papirtype) samt den type lys, der bruges til at vurdere det. Der skal bruges naturligt dagslys eller en kalibreret lyskilde, da vurdering af farver i kunstigt lys ellers kan føre til fejl, f.eks. kan brun se violet ud. Nogle papirer reflekterer lys på en anden måde end andre, og på samme måde suger nogle papirer blæk meget mere end andre, hvilket også påvirker farverne. Kalibrering hjælper med at afbøde nogle af disse problemer, men det er ikke perfekt. Så når du har en stor ordre og en kunde, der er følsom over for sine virksomhedsfarver, er dette den bedste måde at evaluere farver på.

 

  • I tilfælde af et trykt prøvetryk (ukalibreret tryk) kan der være farveafvigelser på grund af forskelle i trykteknologi og anvendt substrat (papirtype), samt farvegengivelse af din ukalibrerede kontorprinter eller onlinetrykkeri. Derudover skal vi tilføje alt det, der blev sagt før om lyset og papiret. Forvent ikke at få det, du ser.

 

  • I tilfælde af digital korrektur (kalibreret computerskærm) vil farverne være anderledes på grund af forskellig farvegengivelse på din skærm (emitterende vs. reflekterende), ofte mangel på korrekt konfiguration af grafisk designsoftware eller mangel på opdateret kalibrering. Skærme bruger også en emitterende lyskilde, når printet er reflekterende. Computerskærme, der skal dække CMYK-farverummet, skal have 99% AdobeRGB- eller DCI-P3-farverumsdækning. Disse skærme kaldes wide gamut, og mange leverandører har andre markedsføringsnavne for dem, som dreamcolour eller andet. Du skal dog ikke forvente at få præcis det, du ser.

 

  • I tilfælde af digital “proof” (standard computerskærm) vil farverne være anderledes på grund af den forskellige farvegengivelse på din skærm og det begrænsede farverum, de kan gengive. Dertil kommer, at de mangler kalibrering af skærmen og softwaren. Skærme bruger også en emitterende lyskilde, når printet er reflekterende. Printfarver er umulige at vise på sRGB-skærme, da deres farverum bare er mindre. At bruge sådan en opsætning til at evaluere farver er den værste idé af alle, forvent simpelthen ikke at få det, du ser.

Hovedformålet med en korrektur er en generel vurdering af det grafiske design, elementernes fordeling, størrelse og teksternes korrekthed, men den vil aldrig afspejle det endelige tryk 100%, især ikke farverne.

Så sørg for, at din kunde forstår alt dette, og at der ikke er taget nogen genveje i forklaringen af det til ham. Ellers kan du blive mødt med et kundekrav.

Som svar på et spørgsmål, hvis vi kan lave en lille testkørsel, bare et par stykker af dit brandede produkt for at evaluere farver? Det er både ja og nej.

På grund af hvordan vores produktion er organiseret, vil det koste dig det samme som MOQ (minimum ordremængde), så ofte er det det samme som at bestille 1000 tilpassede papkrus, så vi gør det simpelthen ikke separat. Bemærk også, at vores trykteknikker ændrer sig, så når du bestiller 1000 kopper og 100.000 kopper, bruger vi en anden, hvilket også kan have indflydelse på farverne. Men der er en anden måde at tjekke, hvordan motivet vil se ud på en kop – se ovenfor (saks og tape).

Er du bange for, at farverne på tryk kommer til at virke, som du gerne vil have dem?

Bestil en prøveudskrift (SPR ) – et prøvetryk, som er en kalibreret digital udskrift, der simulerer farverne i det endelige produkt, og se på det hos dig under forskellige lysforhold. Vær dog opmærksom på, at mindre afvigelser i farverne stadig er mulige på grund af brugen af forskelligt papir og printteknikker, men det er stadig en meget bedre metode til farveevaluering end at se på det på en ukalibreret computerskærm med begrænset sRGB-farverum.

Grafisk design af brandede øko-papirkopper, isbægre, portionssukker tilpasset med individuelt trykt logo: SPR-prøveudskrift

3. Kontrol af placering og størrelse

Spekulerer du på, hvordan dit valgte skræddersyede trykte produkt vil se ud?

Bestil produktvisualiseringstjenesten (VIS), så forbereder vi den ud fra et færdigt grafisk design, som du giver os. Det er en 2D-gengivelse af en 3D-model med din grafik på.

Grafisk design af brandede øko-papirkopper, isbægre, portionssukker tilpasset med individuelt trykt logo: rainbowcups customised paper cup graphic design
Grafisk design af brandede øko-papirkopper, isbægre, portionssukker tilpasset med individuelt trykt logo: KPI-200TW (10) Termisk dobbeltvægget (TW) kaffekop af papir med tilpasset tryk 200-250 ml, 8 oz (VIS2)

Grafisk design af papkrus med mærke efter rainbowcups’ skabelon

Visualisering (3D-gengivelse)

Endeligt produkt (rigtigt billede)

Andre eksempler på specialfremstillede visualiseringer af papirkopper (VIS):

Grafisk design af brandede øko-papirkopper, isbægre, portionssukker tilpasset med individuelt trykt logo: grafisk designvisualisering af papirkop (66)
Grafisk design af brandede øko-papirkopper, isbægre, portionssukker tilpasset med individuelt trykt logo: grafisk designvisualisering af papirkop (40)
Grafisk design af brandede øko-papirkopper, isbægre, portionssukker tilpasset med individuelt trykt logo: grafisk designvisualisering af papirkop (45)
Grafisk design af brandede øko-papirkopper, isbægre, portionssukker tilpasset med individuelt trykt logo: grafisk designvisualisering af papirkopper (51)
Grafisk design af brandede øko-papirkopper, isbægre, portionssukker tilpasset med individuelt trykt logo: visualisering af grafisk design til papirkopper (10)

4. Den bedste måde generelt at tjekke det grafiske design af papkrus med mærkevarer på

Tag tapen og saksen i dine hænder!

Du skal blot bestille SPR (kalibreret prøveudskrift), eller alternativt udskrive det grafiske design fra regnbuekopskabelonen i skala 1:1 uden skalering (men du vil ikke kunne vurdere farverne korrekt). Klip den ud med en saks langs klippelinjen, og tape siderne sammen, så der dannes en kop uden bund. Sæt den på en eksisterende hvid kop eller en anden prøve af en papirkop.

Tænk på, at forskellige mønstre samt vandrette linjer, der løber rundt om koppen, måske ikke samles på papirkoppens lodrette søm. Vertikale forskydninger kan være op til et par mm, hvilket resulterer i et andet resultat end forventet (se eksemplet ved siden af, det er syning, men ideen er den samme).

Kontroller derefter, at alle tekster og logoer har den rigtige størrelse og er placeret de rigtige steder, og at de er bøjet på den rigtige måde. Tjek, at tekster og logoer er tydelige og ikke forvrængede (eller forvrængede korrekt). På grund af papirbægerets geometri (det er en omvendt kegle) skal logoet eller teksten være lige på bægeret, hvis det skal bøjes på designet i forhold til det gule gitter. Hvis man efterlader en lige linje eller tekst på designet, vil det blive opfattet som en kurve.

Vær opmærksom på, at på grund af forskellen i det anvendte papir kan den hvide farve og farvetemperaturen på koppens ydre lag afvige fra det indre lag, indpakningen og forseglingen.

Tjek alt under dagslyset, og sørg for, at du er 100% tilfreds med resultatet og er opmærksom på mulige uoverensstemmelser med hensyn til placering, forvrængninger og farver. Tjek alle tekster og grafiske elementer to gange, da vi trykker præcis, hvad du ser.

Sørg for at gøre alt dette, før du endeligt accepterer det grafiske design, for når det rammer produktionen, er det allerede for sent.

Sørg for, at din kunde er velinformeret om ovenstående og forstår alle disse problemer, nuancer, har realistiske forventninger og har kontrolleret det grafiske design på den rigtige måde, ellers kan du være i store problemer.

Fortsæt med at læse denne ultimative ekspertguide om, hvordan du vælger, bestiller og designer papirbægre med eget tryk